Huisregels

Zwemregels voor Zusters

Organisatorisch:  

  • Het zwembad is van 17:30 tot 20:30 uitsluitend toegankelijk voor dames;
  • Hierop geldt een uitzondering voor kleine jongens tot en met de leeftijd van 7 jaar;
  • Alle ramen zullen worden afgedekt tijdens dit evenement; Er is geen inkijk vanuit buiten;
  • De aura (zie uitleg onder aan de pagina) dient verplicht te worden bedekt. De minimale bedekking is een gesloten badpak (geen decolleté noch open rug) en een legging die de benen tot met de knie bedekt;
  • Gebruik van mobiel voor foto’s is NIET toegestaan tijdens dit event;
  • De organisatie niet verantwoordelijk voor diefstal of schade.

Regels voor het Zwembad:

  • Aanwijzingen van de toezichthoudsters dienen altijd te worden opgevolgd;
  • Het lopen op schoeisel is na de kleedruimten en in de zwemzaal niet toegestaan;
  • Rennen in de zwemzaal is verboden;
  • Bij het gebruik van de glijbaan het instructiebord op te volgen;
  • Glas of aardwerk is niet toegestaan in de zwemzaal.

Regels met betrekking tot de kinderen:

Kinderen zonder diploma:

  • hebben geen toegang tot het zwembad zonder toezicht van iemand van 18+;
  • zijn verplicht zwemvleugels te dragen;
  • mogen niet in het diep bad zwemmen, ook niet met zwemvleugels;

Overig :

  • Tegen een aantrekkelijke prijs is er ’n wisselend aanbod van eten en drinken beschikbaar in de Kantine;
  • De kassabalie en die van de kantine, zijn slechts toegankelijk voor de organisatie;
  • Er kan uitsluitend contant worden betaald bij de kantine;
  • Eigen consumptie is NIET toegestaan;
  • Er is een aparte gebedsruimte beschikbaar waar u uw gebeden kan verrichten.

Alvast een Zeer Gezegende Zwemevent Toegewenst Namens de stichting Halal Zwemmen

“Wat is Awrah?”
Moge Allah jullie rijkelijk belonen. We dienen in eerste instantie twee zaken in de vraag van elkaar te onderscheiden. “Wat is cAwrah?” en “Wat zijn de kledingvoorschriften die een vrouw dient aan te houden volgens de Islamitische wetgeving?” Er moet een verschil hierin komen, omdat deze twee zaken niet met elkaar samengevoegd mogen worden.

De voorgeschreven klederdracht van de vrouw is dat zij in het bijzijn van haar Mahaarim haar complete lichaam bedekt, behalve het hoofd, de handen en de voeten. Dit is wat dat is vastgesteld.

Wat betreft de cAwrah voor de vrouw in het bijzijn van een vrouw, deze is hetzelfde als de Awrah van de man in het bijzijn van de man. Dit betekent dat datgene dat zich bevindt tussen de navel en de knie bedenkt moet worden. Dit houdt echter niet in dat wij beweren dat het voor de vrouw toegestaan is om in het bijzijn van vrouwen te zitten met slechts een broek van de navel tot aan de knie. Niemand heeft dit beweerd. Elk persoon die dit beweerd is dwalend! De betekenis hiervan is echter, dat als een vrouw bedekkende kleding draagt en het noodzakelijk is dat zij bijvoorbeeld haar armen ontbloot voor een werkzaamheid, door ziekte bij haar arm of iets dergelijks, haar kindje borstvoeding wil geven in het bijzijn van de vrouwen en haar borst ontbloot om haar kind te voeden hier niets op tegen is.

Er is dus een verschil tussen de Awrah en tussen de islamitisch voorgeschreven klederdracht. Voorgeschreven is dat de kleding van vrouwen bedekkend moet zijn. Verder is het toegestaan dat een vrouw haar hoofd, gezicht, nek, handen, armen, voeten en benen toont in het bijzijn van haar Mahaarim. Dit betekent echter niet dat wij zeggen: “Draag korte kleding in het bijzijn van jouw Mahaarim.” Nee, dit is een andere zaak. Als zij genoodzaakt is om bijvoorbeeld haar kleding omhoog te tillen om een bepaalde reden en in het bijzijn van haar Mahaarim en haar been is daardoor te zien, dan is daar niets op tegen.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Liqaa’ ul-Baab il-Maftoeh, boekdeel 22, blz. 126)

ما هي عورة المرأة مع المرأة؟

الإجابة: عورة المرأة مع المرأة ما بين السرة والركبة، لأن هذا هو الموضع الذي نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن النظر إليه، ففي صحيح مسلم عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن النبي
صلى الله عليه وسلم قال: “لا ينظر الرجل إلى عورة الرجل، ولا المرأة إلى
عورة المرأة”، ولكن يجب أن نعرف أن النظر شيء وأن اللباس شيء. فأما النظر
فقد علم حكمه من هذا الحديث أنه لا يجوز النظر للعورة.

. وأما اللباس فلا يجوز للمرأة أن تلبس لباساً لا يستر إلا العورة وهي ما بين السرة والركبة، ولا أظن أحداً يبيح للمرأة أن تخرج إلى النساء كاشفة صدرها وبطنها فوق السرة وساقها. قال شيخ الإسلام ابن تيمية 22/146 مجموع الفتاوى
حين الكلام على قول النبي صلى الله عليه وسلم: “كاسيات عاريات”: بأن تكتسي
ما لا يسترها فهي كاسية وهي في الحقيقة عارية، مثل من تكتسي الثوب الرقيق
الذي يصف بشرتها، أو الثوب الضيق الذي يبدي تقاطيع خلقها مثل عجيزتها
وساعدها ونحو ذلك، وإنما كسوة المرأة ما يسترها ولا يبدي جسمها ولا حجم
أعضائها لكونه كثيفاً واسعاً.أ.هـ.

* وعلى هذا ففائدة الحديث أنه لو
كانت المرأة تعمل في بيتها، أو ترضع ولدها ونحو ذلك فظهر ثديها، أو شيء من
ذراعها، أو عضدها أو أعلي صدرها فلا بأس بذلك، ولا يمكن أن يراد به أن تلبس
عند النساء لباساً يستر العورة فقط، وليست العلة في منع اللباس القصير هي
التشبه، وإنما العلة الفتنةولهذا لو لبست ثوباً لا يلبسه إلا الكافرات كان حراماً وإن كان ساتراً

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مجموع فتاوى ورسائل الشيخ محمد صالح العثيمين – المجلد الثاني عشر – باب ستر العورة